وضعیت آتئیسم و مجازات آتئیست ها در اردن

وضعیت آتئیسم و مجازات آتئیست ها در اردن

بر اساس گزارش آزادی جهانی مذاهب در سال 2009، آمار دقیقی از آتئیست های جامعه اردن در دست نیست چرا که مردم این کشور ناچارند برای احراز هویت، تابع دین مشخصی باشند (26 اکتبر 2009). همچنین در تحقیقی روی حقوق اقلیت ها و مذاهب در آسیای میانه، وابسته به دانشکده حقوق دانشگاه گرونوبل (10 ژوئن 2010)، اظهار شد که آتئیسم توسط این کشور به رسمیت شناخته نشده و مطابق با حقوق قضایی، هر فرد باید به دین مشخصی تعلق داشته باشد (8 ژوئن 2010).

اطلاعات موجود در مورد نحوه برخورد با آتئیست ها در اردن بسیار محدود است. در ژوئن 2010 یک استاد روابط بین الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که بیش از 30 سال مشغول مطالعه در این زمینه بود، اعلام کرد که نتوانسته هیچ اطلاعی از تبعیض های موجود بر علیه آتئیست ها بدست آورد. بنا بر نظر این استاد دانشگاه، آتئیست بودن چیزی نیست که کسی بخواهد همه جا آن را تبلیغ کند، ولی بدان معنی هم نیست که آتئیست ها مورد آزار و اذیت قرار بگیرند و در صورت اعلام نظر خود، با برخورد های منفی از سوی جامعه مواجه شوند.

این استاد محقق همچنین می‌گوید اگر کسی باور خود را نسبت به دین اسلام از دست داده و یا به ارزش های اسلامی بی احترامی کند، از سوی جامعه اردن مورد تبعیض و آزار قرار خواهد گرفت.

گزارش آزادی جهانی مذاهب قید شده در سال 2009 بیان می کند که ماده چهاردهم قانون اساسی اردن، آزادی در بجای آوردن آیین های مذهبی را به رسمیت شناخته و آن را مغایر با اخلاقیات و یا نظم عمومی ندانسته و ماده ششم این قانون، تبعیض دینی را ممنوع کرده است (26 اکتبر 2009)، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌افزاید، اما اگر فردی در ماه رمضان در یک مکان عمومی اقدام به خوردن کند، دستگیر خواهد شد (10 ژوئن 2010). او اظهار می‌کند که گرچه قانون اساسی اردن چنین محدودیتی را بیان نکرده، اما مقامات دولتی این کشور با استناد به اشارات آیات قرآن، امکان اینگونه محکومیت ها را ایجاد کرده اند. لازم به ذکر است که فقط ادیان اسلام و مسیحیت در این کشور به رسمیت شناخته شده اند.

منابع موجود نشان می دهند که در اردن مسائل مربوط به قوانين خانواده تحت الشعاع احکام شریعت بوده و در دادگاه‌های ویژه قضایی ادیان مورد بررسی قرار می گیرند و هیچ دادگاه سکولاری برای آتئیست ها و پیروان سایر ادیان در این کشور وجود ندارد (8 ژوئن 2010). مسلمانانی که از دین اسلام خارج شده و به ادیان دیگر روی آورند، از نظر احکام شریعت مرتد شناخته شده و از حقوق شهروندی محروم خواهند شد (8 ژوئن 2010). بنا بر گزارش آزادی جهانی مذاهب و دیگر تحقیقات انجام شده در اردن، مسلمانانی که از دین اسلام خارج شده و به مسیحیت روی آورند، دچار مسائلی از قبيل باطل شدن ازدواج، مصادره اموال و محرومیت از سایر حقوق شهروندی خواهند شد (8 ژوئن 2010). این گزارش موفق نشده است اطلاعی از وضعیت آتئیست ها و آسیب‌های احتمالی در این زمینه به دست دهد (10 ژوئن 2010). استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید که اسلام خروج از دین را برای مسلمانان ممنوع کرده و با شخص مرتد، نه بر اساس قانون اساسی، بلکه مطابق احکام شریعت برخورد خواهد شد.

علاوه بر اینها، مجله وال استریت و دیده بان حقوق بشر نیز اظهار داشته اند که در اردن، چاپ مطالب توهين آميز به ادیان رسمی این کشور غیر قانونی ست (دیده بان حقوق بشر 2010، مجله وال استریت 2008). دیده بان حقوق بشر در سال 2007 گزارش داده که مطابق با قوانين نشر در اردن، تمامی مطالب منتشر شده در این کشور باید پیرو ارزش‌های اسلامی باشد. برای مثال نویسنده ای که از مضامین آیات قرآن در کتاب شعر خود استفاده کرده بود، مشمول حکم توهین به اسلام قرار گرفت (21 اکتبر2008). آزادی جهانی مذاهب در سال 2009 گزارش داده است که این نویسنده محکوم به یک سال زندان و پرداخت 14 هزار دلار جریمه نقدی شد.

نوشته های مشابه

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

در میان پژواک اذان در فضای مقدس مساجد ایران، بی صدا تحولی عظیم در قلب ملت ما در حال وقوع است. روز به روز تعداد بیشتری از ایرانیان دین خود را زیر سوال برده و بی دین میشوند. کشور ما مشهور به داشتن ملتی با اعتقادات محکم مذهبی، اکنون شاهد موج بی سابقه ای از سکولاریسم است....

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

برای اینکه بتوانی از خوشی های زندگی که آنها را فراموش کرده ایم لذت ببری، آتئیست شو. برای این کار لازم نیست که در اجتماع و یا مکان مشخصی زندگی کنی، سرود خاصی را از بر بخوانی، رهبر فرقه و یا خدای عجیب و غریبی را عبادت کنی، نگران کتاب مقدس باشی و یا اعمال و آیین خاصی را...

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا انتخاب می کنی که تک شاخ صورتی را باور نکنی؟ ما در حقیقت انتخاب نمی‌کنیم که ناباور باشیم بلکه فقط با خود صادق و رو راست هستیم. همه انسان‌های روی کره زمین نسبت به هر دینی جز دین خودشان آتئیست هستند، پس سوال اینجا ست که چرا همه دینداران چنین استثنایی قائل میشوند که...

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

فرانسه مهد تمدن مدرن اروپاست که در آن سکولاريسم، فرهنگ، هنر، تحصیل، آزادی و برابری که ما امروز از آن لذت می بریم و حتی لائیسیم که گاهی به مذاق ما خوش نمی‌آید، همه و همه توهین به آیین اسلام بحساب می آید. اشتباه فرانسه این بود که بجای نظارت بر نقشه خاورمیانه و از میان...