یک آتئیست از قلب تگزاس

یک آتئیست از قلب تگزاس

تگزاس یکی از ایده آل ترین شهرها برای یک مسیحی محافظه کار است. من نه مسیحی هستم و نه محافظه کار. اما شهروند هوستون تگزاس هستم.

هوستون در حال حاضر یکی از معدود شهرها در آمریکاست که داشتن یک شهردار همجنسگرا را به رخ می‌کشد. بنابراین احتمال استیضاح محافظه کارانه وجود ندارد. باید خودتان چند ماه یا چند سال اینجا زندگی کنید.

اینجا همه به استثنای عده محدودی به وجود خدا باور دارند. از خدای یهودی و مسیحی و مسلمان گرفته تا هر خدای دیگری از سراسر جهان. اما بهرحال اعتقاد به یک خدای دوست و نامرئی در این جا کاملا عادی ست.

و من در همین شهر به نوعی مبلغ آتئیسم شده ام. بعد از ظهرها یکی از تی‌شرت هایم را که با عبارت‌های آتئیستی تزئین شده اند میپوشم و از خانه بیرون میزنم. به رستوران، بار و یا باشگاه میروم.

واکنش ها به این کار من گاهی مثبت و گاهی منفی بوده است و گاهی نیز دقیقا همان واکنشی که دلم میخواسته دریافت کرده ام.

ولی شاید باورتان نشود که واکنش ها اکثرا مثبت بوده است. دوستان آتئیست من اغلب می‌گویند که از تبلیغ آتئیست به شیوه من واهمه دارند و شجاعت مرا بخاطر این کار تحسین می کنند. مردم با دیدن عبارت‌ روی تی شرتم سوال‌هایی از من می‌پرسند، بعضی به قصد روشنگری و برخی برای مقابله. من به هر دو گروه جواب میدهم.

همین اواخر یک نفر پیش من آمد و گفت که از عبارت روی تی‌شرتم آزرده شده است. جواب من در این مورد همیشه این است: اگر این عبارت تو را آزرده کرده پس تو دقیقا کسی هستی که هدف این تی‌شرت بوده است.

بنظر من آتئیست های زیادی هستند که دلشان می خواهد در برابر دینی که با آن به دنیا آمده اند و قوانین خودسرانه اش و نیز خدایی که به آنها تحمیل شده بایستند، فقط نمی‌دانند چطور می‌توان اینکا را بدون هدف آتش خشم دیگران قرار گرفتن انجام بدهند.

در هوستون ما یک انجمن آتئیست ها داریم که در جلسات منظم دور هم جمع می شویم و در مورد اینکه نباید نوزادان و گوسفندان را قربانی کرد صحبت می کنیم. ببخشید اگر این چیزی نبود که انتظار شنیدنش را داشتید.

البته آدمهای باهوشی هم در این جلسات هستند. آمارها نشان داده که آتئیست ها از خداباوران باهوش‌ترند. با وجود این همانطور که مارک تواین گفته «سه نوع دروغ وجود دارد: دروغهای معمولی، درهای لعنتی و آمارها. اگر انتظار داشته باشید که همه ی آتئیست ها باهوش باشند، حتما ناامید خواهید شد.

از طرف دیگر ارتباط با دیگران هم چیز بدی نیست. معاشرت با کسانی که حداقل در یک مورد جهان‌ بینی مشترکی با شما دارند، لذت بخش است. کسانی که بجای مخالفت با شما درکتان می‌کنند و نظرشان با شما یکی ست.

شما هرجا که باشید مسلما خداناباوران دیگری نیز وجود دارند. آنها را پیدا کنید، دوست شوید و معاشرت کنید. هرچند گاهی مشکلاتی چه از جانب شما و چه آنها ایجاد خواهد شد.

خودم شخصا آدمی هستم که ترس از جاهای شلوغ دارم و در خانه احساس امنیت بیشتری میکنم. بیرون رفتن برایم سخت است و گاهی قبل از رسیدن به مقصد از اتوبوس پیاده میشوم. رانندگی هم نمیکنم چون میترسم از جای دیگری سردربیاورم. یه جای کاملا متفاوت مثل دالاس، نیواورلئان یا دریاچه نمک.

فکر نکنید فقط شما مشکل دارید یا مشکل شما بدتر از دیگران است. این واقعیت ندارد. اگر خجالتی و یا الکلی هستید، و یا حتی بیماری اسکیزوفرنی یا اختلال شخصیت خودشیفته دارید، اجازه ندهید چنين چیزی شما را از پیدا کردن دیگرانی که درست مثل خودتان هستند، باز دارد.

اگر مشکلتان آنقدر کوچک است که می‌توان آنرا نادیده گرفت، حتما اینکار را بکنید وگرنه آن‌را با رهبر گروه درمیان بگذارید. باور کنید که کسی برای کمک به شما هست.

درنهایت اینکه اگر در تگزاس یک آتئیست احمق وجود دارد دلیل نمی‌شود که بقیه هم مثل او باشند. آتئیست ها در تگزاس یک گروه کوچک اما در حال رشد هستند. همانطور که مردم امروز از واقعیت موجودات خیالی آگاه شده اند، می‌توانند روزی به واقعیت خدای خیالی هم پی ببرند. تبلیغ آتئیسم می‌تواند در این زمینه کمک کند. خودتان را به انجام آن تشویق کنید.

ترجمه: کوثر کاظمی

لینک به مقاله اصلی

نوشته های مشابه

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

در میان پژواک اذان در فضای مقدس مساجد ایران، بی صدا تحولی عظیم در قلب ملت ما در حال وقوع است. روز به روز تعداد بیشتری از ایرانیان دین خود را زیر سوال برده و بی دین میشوند. کشور ما مشهور به داشتن ملتی با اعتقادات محکم مذهبی، اکنون شاهد موج بی سابقه ای از سکولاریسم است....

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

برای اینکه بتوانی از خوشی های زندگی که آنها را فراموش کرده ایم لذت ببری، آتئیست شو. برای این کار لازم نیست که در اجتماع و یا مکان مشخصی زندگی کنی، سرود خاصی را از بر بخوانی، رهبر فرقه و یا خدای عجیب و غریبی را عبادت کنی، نگران کتاب مقدس باشی و یا اعمال و آیین خاصی را...

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا انتخاب می کنی که تک شاخ صورتی را باور نکنی؟ ما در حقیقت انتخاب نمی‌کنیم که ناباور باشیم بلکه فقط با خود صادق و رو راست هستیم. همه انسان‌های روی کره زمین نسبت به هر دینی جز دین خودشان آتئیست هستند، پس سوال اینجا ست که چرا همه دینداران چنین استثنایی قائل میشوند که...

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

فرانسه مهد تمدن مدرن اروپاست که در آن سکولاريسم، فرهنگ، هنر، تحصیل، آزادی و برابری که ما امروز از آن لذت می بریم و حتی لائیسیم که گاهی به مذاق ما خوش نمی‌آید، همه و همه توهین به آیین اسلام بحساب می آید. اشتباه فرانسه این بود که بجای نظارت بر نقشه خاورمیانه و از میان...