اسلام و نژادپرستی

نژاد پرستی در اسلام

یکی از راههای مسلمان برای فروش اسلام به دیگران، اشاره به نژادپرستی در تاریخ مسیحیت است. لطفا به تفکیک نژادی در کلیسا فکر کنید و آن را با چند مورد انگشت شمار و انتخاب شده وحدت نژاد در اسلام مقایسه کنید. مثلا وقتی همراه سیاه پوست محمد بلافاصله پس از فتح مکه براساس سنت اسلام، کعبه را با صدای اذان خود مفتخر می‌کند، یا وقتی که تعداد اندکی مسلمان غیر عرب با موی بلوند و چشم آبی در اروپای شرقی از برده داری گریخته تا قدم بر پله های متعالی قدرت در تاریخ اسلام بگذارند.

آیا ما باید حالا بر اساس آنچه محمد گفته، این حرفها را بپذیریم؟ جواب را خودتان میتوانید حدس بزنید- خیر. نژاد پرستی در اسلام بسیار معمول است ولی به شیوه ایی زیرکانه اعمال می‌شود و دقیقا به همین دلیل بسیار مخرب است، چرا که عمیقا و دزدکانه در ناخودآگاه آنان که به دین ایمان می آورند نفوذ می‌کند. راحت می‌توان فهمید اسلام چگونه با این شیوه از روز اول تا کنون توانسته است بویژه سیاه پوستان را متقاعد کند، آن‌چنان که در ادامه مطلب خواهیم دید.

نژاد پرستی در متون اصلی اسلام.

قرآن و حدیث مهمترین منابع عقاید اسلام هستند. منصفانه که نگاه کنیم، هر دوی این منابع انسان را تشويق به کنار گذاشتن هرگونه تبعیض نژادی براساس رنگ پوست می‌کنند و مسلمانان مرتبا از این آیات و روایات برای مقایسه اسلام با مسیحیت بهره می گیرند.

البته آنها فراموش می‌کنند بگویند که خدای اسلام در ادامه این آیات و روایات همیشه انسانها را ناچار به پذیرفتن سرنوشتشان می‌کند. اگر فکر می کنید که چنین چیزی زشت و ناراحت کننده است، صبر کنید چون این افکار نژادپرستانه در سرتاسر متون اسلامی فراوان است. در بسیاری از تهدیدهای خدای اسلام آمده است که قسمتی از بسته عدالتی که گناهکاران در پایان دریافت خواهند کرد شامل تغییر رنگ چهره هایشان به سیاه است. برای مثال به آیه زیر توجه کنید.

و در روز قیامت کسانی را که به خدا دروغ بسته اند بنگری که همه رویشان سیاه شده است. آیا سرکشان را نه منزل در دوزخ است؟ (سوره 30، آیه 60)

وقتی این آیه را می‌خوانی، تعجب می کنی که چطور ممکن است کسی به خود اجازه دهد از موقعیتی چنین برتر به دیگران نگاه کند و با اطمینان ادعا کند که این مشفقانه ترین نگاه ممکن به انسان است که بشریت تا کنون به خود دیده.

نژادپرستی در گفتمان معاصر اسلام

وقتی به زمان حال برمیگردیم، اندیشمندان اسلامی معاصر را می‌بینیم که مرتبا بزرگی و عظمت اسلام را تقدیر می‌کنند چرا که اجازه داده است سیاه پوستان در مسجد و مراسم حج شانه به شانه همتایان سفید پوست خود بسایند و البته این را با لحنی ترحم انگیز بیان می‌کنند. حالا یک تعداد مسلمان خواهند گفت که این اندیشمندان بیانگر اسلام واقعی نیستند، پاسخ کلاسیکی که امروز سوژه خنده در جامعه آتئیسم عرب شده است.

شاید من از روی تعصب به موضوع نگاه کرده باشم ولی در جایی که نژاد پرستی در گفتمان معاصر اسلام بطرزی غیرقابل انکار نمایان است و در حالیکه مسلمانان برای به اسلام درآوردن دیگران مرتب تلاش کرده و دست به هر نوع قصه پردازی می‌زنند حتما شما هم با من هم‌عقیده اید که اسلام تا جای ممکن نژادپرست است بویژه در مورد سیاه پوستان.

-کوثر کاظمی

نوشته های مشابه

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

در میان پژواک اذان در فضای مقدس مساجد ایران، بی صدا تحولی عظیم در قلب ملت ما در حال وقوع است. روز به روز تعداد بیشتری از ایرانیان دین خود را زیر سوال برده و بی دین میشوند. کشور ما مشهور به داشتن ملتی با اعتقادات محکم مذهبی، اکنون شاهد موج بی سابقه ای از سکولاریسم است....

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

برای اینکه بتوانی از خوشی های زندگی که آنها را فراموش کرده ایم لذت ببری، آتئیست شو. برای این کار لازم نیست که در اجتماع و یا مکان مشخصی زندگی کنی، سرود خاصی را از بر بخوانی، رهبر فرقه و یا خدای عجیب و غریبی را عبادت کنی، نگران کتاب مقدس باشی و یا اعمال و آیین خاصی را...

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا انتخاب می کنی که تک شاخ صورتی را باور نکنی؟ ما در حقیقت انتخاب نمی‌کنیم که ناباور باشیم بلکه فقط با خود صادق و رو راست هستیم. همه انسان‌های روی کره زمین نسبت به هر دینی جز دین خودشان آتئیست هستند، پس سوال اینجا ست که چرا همه دینداران چنین استثنایی قائل میشوند که...

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

فرانسه مهد تمدن مدرن اروپاست که در آن سکولاريسم، فرهنگ، هنر، تحصیل، آزادی و برابری که ما امروز از آن لذت می بریم و حتی لائیسیم که گاهی به مذاق ما خوش نمی‌آید، همه و همه توهین به آیین اسلام بحساب می آید. اشتباه فرانسه این بود که بجای نظارت بر نقشه خاورمیانه و از میان...