آیا آتئیسم یک دین است؟

“تئیسم” یعنی باور داشتن به یک خدای واحد یا خدایان. انسان های با اعتقاد معمولا بخاطر ارزش ها و اصول یک سیستم خدا پرستانه اعتقاد می آورند: این یک نوع طرز فکر یا ایدئولوژی است. ایدئولوژی یا طرز فکرهای خدا پرستانه و تئیستی معمولا به عنوان دین و اعتقادات شناخته میشوند. در بسیاری از ایدئولوژی ها از پسوند ایسم در پایان کلمه استفاده می شود؛ به عنوان مثال لیبرالیسم، سوسیالیسم و کمونیسم. اما در آتئیسم تنها ایسم پایانی کلمه از ریشه ی کلمه ی تئیسم گرفته شده است؛ آ اول کلمه معنی کلمه را منفی می کند و معنی نفی و نبود وجود باور به خدا را به کلمه ی آتئیسم می دهد. در نتیجه “آتئیسم” کاملا از معتقد یا دین دار بودن به دور است.

بر خلاف تئیسم، آتئیسم یک سیستم خداپرستانه نیست و همین می تواند ختم این مقاله باشد، ولی خداپرستان و دین داران به این راضی نمی شوند. ممکن است به مواردی که در آتئیسم و ادیان مشترک است اشاره کنند: دیندار ها مساجد و کلیساها را تشکیل می دهند، آتئیست ها انجمن ها را. مساجد و انجمن های آتئیستی در بین اعضای خود سمت های رسمی مختلف را تعیین می کنند. اعضای مساجد کمک مالی می کنند یا نذری می دهند و اعضای انجمن آتئیستی پول حق عضویت خود را می دهند؛ مساجد به مردم خدمت رسانی می کنند و انجمن های آتئیستی جلسه می گذارند. تجمعات مذهبی و انجمن های آتئیستی هر دو به پیروان خود اهمیت و ارزش قائلند.

مشکل این است، این ها فقط شباهت های ظاهریست. اگر بخواهند آتئیسم را یک دین به حساب بیاورند، باید حزب های سیاسی و باشگاه های تنیس را هم دین به حساب بیاورند. این کاملا پوچ و چرند است!

یک سازمان آمریکایی بخشی از کار خود را تعیین کردن این می داند که کدام گروه دین محسوب می شود و کدام گروه دین نیست، و آن هم سازمان بین المللی سرویس سود سهام آمریکاست(IRS). در آمریکا ادیان معادلات مطلوبی دریافت می کنند، به همین دلیل سازمان IRS از دادن این مزیت ها به انجمن هایی که عینا دین به حساب نمی آیند دوری می کند‌. در نتیجه سازمان IRS بر اساس یک سری معیار های از پیش تعیین شده برای تشخیص دین بودن یا نبودن یک گروه استفاده می کند. لیستی از معیار های اصلی و اولیه ای که برای مورد صلاحیت قرار گرفتن گروه های آتئیستی استفاده می شود را در ادامه خواهید دید:

ماهیت قانونی متمایز (بعضی از گروه های آتئیستی ماهیت و حضور قانونی دارند).
شناخته شده بودن عقاید و شکل پرستش (هیچ هیچ گونه عقیده و پرستشی).
دولت کلیسایی مشخص و متمایز (هیچ نوع آن).
نظریه های رسمی در اصول تعالیم (هیچ شکلی از نظریه).
پیشینه تاریخی معین (هیچ گونه تاریخ مذهبی).
عدم عضویت در کلیسا و یا هر فرقه ای (می‌توانند با اعضای گروه های آتئیستی در ارتباط باشند).
منصوب کردن وزیر (هیچ نوع وزیری).
وزرای منصوب که دوره‌های خاصی را گذرانده باشند (هیچ دوره تحصیلی).
ادبیات خاص (هیچ نوع ادبیاتی که مربوط به گروهی خاص باشد).
خدمات مذهبی سازمان یافته (هیچ نوع خدمات مذهبی).
مدارس یکشنبه برای تعالیم مذهبی به جوانان (هیچ گونه تعلیم به جوانان).
مدارس برای آماده سازی اعضا (هیچ مدرسه آتئیستی).
فقط یک نوع معیار قابل اجرا برای آتئیست ها (که انواع احزاب و گروه ها در آن جا داشته باشند).
تا اطلاع ثانوی هیچ گونه معافیت از مالیات مذهبی برای گروه‌های آتئیستی در نظر گرفته نشده است.

ممکن است برای خدا باوران سوال ايجاد شود که چرا آتئیست ها به خود زحمت دور هم جمع شدن می‌دهند تا در مورد خدایی که باوری به آن ندارند، صحبت کنند. چندین دلیل برای اینکار وجود دارد ولی هیچ یک از این دلایل مربوط به صحبت کردن در مورد خدایی که باورش ندارند، نیست. بلکه یک دلیل عمده آن در کشورهای مذهبی، یافتن فرصتی برای ارتباط اجتماعی با افرادی ست که گرفتار باورهای مذهبی نیستند.

در بسیاری موارد آتئیست ها برای ایستادن در برابر تعصب های مذهبی و تلاش برای جلوگیری از ورود این تعصبات به مدارس و سیستم قانونگذاری و همچنین برای کم کردن نفوذ کلیسا در دولت، تلاش می‌کنند. واضح تر بگویم، آتئیست ها هیچ عقیده خاصی ندارند، هیچ خدایی، معبودی، کتاب مقدسی، ارزش‌های مشترکی و نه هیچ تعصبی. آنها هیچ روحانی ایی، مدرسه ای یا مکان مقدسی ندارند. تنها چیز مشترک بین آنها عدم باور به وجود خداست. پس چرا مذهبی ها معمولا تلاش می کنند نشان دهند که آتئیسم یک دین است؟ ما نمی‌دانیم، این را باید آنها پاسخ بدهند. شاید این تلاشی ست برای پایین کشیدن آتئیسم در سطح یک مذهب، مشتی عقاید بی اساس در چشم اندازی که عقیده مبنای ایمان است. که در این صورت باز آنها سخت در اشتباهند.

نوشته های مشابه

آیا مدرسه‌ها ایمان را نابود می‌کنند؟

آیا مدرسه‌ها ایمان را نابود می‌کنند؟

برای نسل‌های زیادی در ایران، مدرسه فقط محل آموزش ریاضی و علوم نبود. مدرسه جایی بود که حکومت تلاش می‌کرد جهان‌بینی مطلوب خودش را در ذهن کودکان تثبیت کند. از صف صبحگاهی و دعا گرفته تا کتاب‌های دینی، مراسم مذهبی، تفکیک جنسیتی و حتی نوع حرف زدن معلم‌ها، همه‌چیز بخشی از یک...

چرا نسل جدید دیگر مثل قبل باور ندارد؟

چرا نسل جدید دیگر مثل قبل باور ندارد؟

اگر کسی امروز در خیابان‌های تهران، شیراز، رشت یا حتی شهرهای کوچک‌تر ایران با دقت به نسل جدید نگاه کند، یک تغییر بزرگ را حس خواهد کرد. تغییری که فقط در مدل لباس، موسیقی یا زبان روزمره نیست. چیزی عمیق‌تر در حال رخ دادن است. نسل جدید ایران دیگر مثل نسل‌های قبل به دین...

گناهی که در ذهن ما کاشتند

گناهی که در ذهن ما کاشتند

خیلی از ما اولین بار مفهوم گناه را نه از تجربه شخصی، بلکه از زبان دیگران یاد گرفتیم. از همان کودکی، قبل از اینکه حتی بفهمیم چرا کاری خوب است یا بد، به ما گفته شد که بعضی رفتارها گناه هستند. نه به این دلیل که به کسی آسیب می‌زنند یا غیرانسانی‌اند، بلکه صرفاً چون یک...

آیا قوانین دینی درباره زنان عادلانه‌اند؟

آیا قوانین دینی درباره زنان عادلانه‌اند؟

وقتی درباره عدالت صحبت می‌کنیم، معمولاً تصویری ساده در ذهن داریم: قانونی که برای همه یکسان است، بدون تبعیض، بدون استثنا، بدون پیش‌فرض‌های از پیش تعیین‌شده. اما کافی است کمی دقیق‌تر به قوانین دینی درباره زنان نگاه کنیم تا ببینیم این تصویر ساده چقدر از واقعیت فاصله...

سیاست حفظ حریم خصوصی کاربران

«کوکی» یک قطعه اطلاعات (یک فایل) است که یک وب‌سایت یا کانال به رایانه یا دستگاه کاربر منتقل می‌کند. ما کوکی‌ها را برای شناسایی کاربرانی که در یکی از وب‌سایت‌ها یا کانال های ما ثبت‌نام کرده‌اند، استفاده می‌کنیم تا به این صورت هر چه سریع‌تر تجربه بی‌نظیر استفاده از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را ارائه دهیم.

ما همچنین از کوکی‌های سرویس‌های شخص ثالث نیز استفاده می‌کنیم. این کوکی‌ها ممکن است از سوی سرویس‌های شخص ثالث نیز خوانده شوند (به عنوان مثال اگر شما از طریق شبکه‌های اجتماعی با ما تماس بگیرید و یا نظری در وب‌سایت یا حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی بنویسید).

بیشتر مرورگرها اجازه خاموش کردن کوکی‌ها را می‌دهند. برای این کار شما باید به بخش «کمک» مرورگر خودتان مراجعه کنید. خاموش کردن کوکی‌ها ممکن است استفاده از وب‌سایت را دچار محدودیت یا اختلال کند. اطلاعات بیشتر درباره سیاست حفظ حریم خصوصی در وبسایت کمپین آتئیست ایرانی