افزایش شمار آتئیست ها در ترکیه

آتئیست بعنوان واکنشی به ریاست جمهوری تام الاختیار در مدیریت دولتی در ترکیه بوجود آمد. کمیل کلیچ نویسنده و سخنران ترکی می‌گوید که حتی اگر ٩٩ درصد از مردم ترکیه خود را مسلمان معرفی کنند، باز بدین معنی نیست که زندگی مردم ترکیه را مذهب شکل بدهد.

در ترکیه تعداد افرادی که خود را آتئیست می‌دانند رو به افزایش و برعکس تعداد مسلمانان رو به کاهش است. این آمار برگرفته از نتایج تحقیقات کوندا، یک مرکز نظر سنجی در ترکیه است که توسط توزیع کننده آلمانی داتچ وال (د. دبلیو) گزارش شده است. او دریافت که تعداد افرادی که به اسلام پایبند مانده اند از ۵۵ درصد به ۵١ درصد کاهش یافته است. نتایج این تحقیقات نشان داد که سیاست های اسلامی رجب طیب اردوغان باعث ایجاد جرقه آتئیسم در این کشور شده است. حضور فراگیر اصلاح طلبی اسلامی در زندگی روزانه مردم ترکیه بعنوان عامل تحمیلی، باعث تحریک مردم بخصوص در مراکز بزرگ شد. هر چند که هنوز در آناتولی انعکاس های مثبت به چشم می‌خورد.

عده ای می‌پرسند که آیا اصول اسلامی تحمیل شده توسط اردوغان، بیانگر واقعیت های کشور ترکیه است. البته ناگفته نماند که جمهوری ترکیه بر اساس این طرز تلقی بنا شده که یک ترکیه ایی واقعی باید مسلمان باشد. به همین دلیل محافظه کاران این کشور معتقدند که ٩٩ درصد از جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل می‌دهند، که این آمار توسط اداره امور مذهبی ترکیه تایید شده است.

نویسنده و سخنران ترکی، کمیل کلیچ می‌گوید که حتی اگر ٩٩ درصد از مردم ترکیه اظهار کنند که مسلمان هستند، باز بدین معنی نیست که زندگی مردم ترکیه را مذهب شکل می‌دهد. از نظر او کارهایی مانند مسجد رفتن، روزه گرفتن و حجاب داشتن به معنی باور داشتن به اسلام نیست. آنچه مهم است این است که آیا مردم واقعا اصول تعالیم اسلام را رعایت می‌کنند. با نگاه از این زاویه فقط ۶٠ درصد مردم ترکیه مسلمان هستند.

اصلاح طلبی گسترده و فرصت طلبی سیاسی در ترکیه امروز قابل مقایسه با وضعیت آن در قرن هفتم در دوران امیه است که باعث تفسیر به رای قرآن می‌شود، آنجا که می گوید عبادت کردن یعنی اطاعت از سلطان، و سلطان اکنون رجب طیب اردوغان است.

زهرا پالا نماینده انجمن آتئیست ها معتقد است که فشار مداوم رئیس جمهور اردوغان بر جوانان برای قبولاندن تعالیم اسلام، نتیجه عکس داشته است، بخصوص در قشر تحصیل کرده که منجر به فرار آنها از کشور شده است. همچنین اردوغان با ساخت کلیسای ارتودکس در استانبول موافقت کرد. این کلیسا بعد از ساخته شدن، اولین کلیسای مسیحی ساخته شده در ترکیه از زمان شکل گیری جمهوری ترکیه خواهد بود، یکی دیگر از تناقض های موجود در ترکیه، مکانی برای جستجوی دائمی هویت.

فرانک کاظمی – دبیر کمپین آتئیست ایرانی

نوشته های مشابه

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

طلوع پنهانی بی دینی در ایران

در میان پژواک اذان در فضای مقدس مساجد ایران، بی صدا تحولی عظیم در قلب ملت ما در حال وقوع است. روز به روز تعداد بیشتری از ایرانیان دین خود را زیر سوال برده و بی دین میشوند. کشور ما مشهور به داشتن ملتی با اعتقادات محکم مذهبی، اکنون شاهد موج بی سابقه ای از سکولاریسم است....

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

آتئیست باشید و از زندگی خود بهره و لذت ببرید

برای اینکه بتوانی از خوشی های زندگی که آنها را فراموش کرده ایم لذت ببری، آتئیست شو. برای این کار لازم نیست که در اجتماع و یا مکان مشخصی زندگی کنی، سرود خاصی را از بر بخوانی، رهبر فرقه و یا خدای عجیب و غریبی را عبادت کنی، نگران کتاب مقدس باشی و یا اعمال و آیین خاصی را...

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا من ادیان و خدا و خرافات را باور ندارم؟

چرا انتخاب می کنی که تک شاخ صورتی را باور نکنی؟ ما در حقیقت انتخاب نمی‌کنیم که ناباور باشیم بلکه فقط با خود صادق و رو راست هستیم. همه انسان‌های روی کره زمین نسبت به هر دینی جز دین خودشان آتئیست هستند، پس سوال اینجا ست که چرا همه دینداران چنین استثنایی قائل میشوند که...

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

چرا مسلمانان رادیکال و تروریست در فرانسه بیشتر خرابکاری می کنند؟

فرانسه مهد تمدن مدرن اروپاست که در آن سکولاريسم، فرهنگ، هنر، تحصیل، آزادی و برابری که ما امروز از آن لذت می بریم و حتی لائیسیم که گاهی به مذاق ما خوش نمی‌آید، همه و همه توهین به آیین اسلام بحساب می آید. اشتباه فرانسه این بود که بجای نظارت بر نقشه خاورمیانه و از میان...